Obs het Zand is een gezonde school. Wij vinden de gezondheid van onze leerlingen heel belangrijk.

Na de voorjaarsvakantie zijn wij gestart met Lunchmaatjes. De leerlingen krijgen 4 dagen zowel fruit als een gezonde lunch.

Rond de klok van 10 uur drinken en eten de kinderen in de klas iets gezonds. Aansluitend aan het nuttigen van het “10-uurtje” wordt er door de kinderen een kwartier buiten gespeeld.

Rond 12 uur is de middagpauze. De kinderen eten en drinken samen en gaan een half uur naar buiten. Tijdens het eten en drinken wordt bijvoorbeeld naar een educatief programma gekeken waarbij de kinderen een kijkvraag moeten beantwoorden, of er wordt een voorleesboek behandeld.

Op school wordt niet gesnoept en er wordt ook geen snoep meegebracht. Dit gezonde ‘pauzehap’ beleid, zien wij als een waardevolle investering in de gezondheid van onze leerlingen voor nu én later.

Tevens hanteren we ten aanzien van trakteren de volgende afspraken.

Traktaties

Alle kinderen mogen hun verjaardag op school vieren. Er wordt voor de kinderen gezongen. De jarige deelt iets uit aan de kinderen en de leerkracht in de klas. Uw kind mag rond de pauze in de eigen groep trakteren. Ten aanzien van de traktaties, volgt de school het ‘snoepadvies‘ van de GGD. Vriendelijk vragen we u rekening te houden met kinderen die vegetariër zijn of vanwege geloofsovertuiging geen varkens- of rundvlees mogen. Een snoepje op zijn tijd mag, omdat het niet zozeer gaat om ‘wat je eet’, maar meer om ‘hoe vaak je het eet’. Het trakteren valt samen met het ‘tussendoortje’ in de ochtend. Overleg vooraf met de leerkracht over traktaties dat voorkomt teleurstellingen. Een snoepje mag, maar de rest gaat mee naar huis.

De leerkrachten vieren hun eigen verjaardag samen met de kinderen in de groep.

Om verdrietige kinderen te voorkomen verzoeken wij u vriendelijk om bij de verjaardagspartijtjes geen uitnodigingen in de klas uit te delen.

We rekenen op medewerking en het enthousiasme van alle ouders om op deze manier bij te dragen aan de gezondheid van de leerlingen.